Mikrogazdálkodói beszámolót készítő gazdálkodó mentesül a pénzkezelési szabályzat elkészítése alól. A pénzkezelési szabályzatban kell meghatározni a napi készpénz záróállományának maximális mértékét. Ha nem kell pénzkezelési szabályzatot készíteni, akkor a mikrogazdálkodó mentesül a maximális mérték meghatározása, illetve az erre vonatkozó szabály alkalmazása alól is? A pénztárban bármekkora összeg lehet?
Több szempontot és összefüggést érdemes figyelembe venni a válasznál. Egyrészt a mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámolót készítő személy valóban nem készít számviteli politikát, és számrendet sem, ha főkönyvi elszámolásait a kormányrendelet melléklete szerinti számlatükör alapján vezeti [398/2012. kormányrendelet 2. § (2) bekezdés és 3. § (3) bekezdés].
Ebből következik, hogy a hivatkozott szabályzatokat – amelyek egyben a számviteli politika elemei, mint például a pénzkezelési szabályzat – nem kell készítenie.
Ugyanakkor vannak jogszabályok, amelyek korlátozzák (bejelentési kötelezettséget írnak elő) a készpénzforgalmat. Például az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 38. paragrafusának (3a) bekezdése szerint pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó adóköteles tevékenysége keretében más, pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózónak a vele vagy más jogalannyal kötött szerződés alapján, az abban meghatározott szolgáltatás vagy termékértékesítés – általános forgalmi adó felszámítása esetén az általános forgalmi adóval növelt – ellenértékeként, szerződésenként egy naptári hónapban legfeljebb 1,5 millió forint összegben teljesíthet készpénzszolgáltatást.
Abból, hogy a mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámoló-készítés szabályai közül kimaradt a napi készpénz záróállományának szabályozása, nem következik az, hogy a pénztárban korlátlan mennyiségű készpénz lehet napokon, heteken keresztül, esetleg egész évben, hiszen, az ügyvezetés felelőssége gondoskodni – egyebek között – a házipénztárban lévő pénz őrzéséről, szállításáról. Ha ezen kötelezettségének nem tesz eleget, azaz nem biztosítja a pénz őrzésének, szállításának feltételeit, és a pénzeszközökben hiány következik be, a cégvezetés felelősségre vonása aligha kerülhető el, a pénzhiány miatt elszámolt ráfordítás összegével pedig az adózás előtti eredményt növelni kell, vagy egyéb következményekkel is járhat.
Megjegyzendő, hogy a túl magas pénzállomány kiválasztási szempont is az ellenőrzéseknél. A jogi szabályozás hiánya – az adott esetben – csak azt jelenti, hogy nincs kötelezően előírt szabályzatkészítési kötelezettség. Ez azonban nem zárja ki azt, hogy a cég – nagyságának, körülményeinek függvényében – belső szabályzatban meghatározza, mikor, mennyi lehet a készpénz záróállományának maximuma.
Forrás: www.adozona.hu