Annak ellenére, hogy a vonatkozó jogszabályok ez esetben egyértelműen fogalmaznak, a cégek körében elég nagy a bizonytalanság cégkapu ügyben.
Miről is van szó?
A lényeg az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény, melynek fő célja, hogy a gazdálkodók a hivatalokkal, közüzemi szolgáltatókkal biztonságos, ellenőrzött elektronikus kapcsolatban álljanak, és a lehető legtöbb ügyet elektronikusan intézhessék.
Mit mond a jogszabály, mi az, ami kötelező?
Minden gazdálkodó szervezet 2017. augusztus 30-ig, illetve létrejöttét követő 8 napon belül köteles bejelenteni az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét, amely lehet biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím, vagy a Kormány által rendeletben meghatározott egyéb típusú elektronikus elérhetőség.
Tehát az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőség bejelentése az, ami kötelező.
Ahhoz, hogy egy elérhetőség „biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím”-nek minősüljön, nagyon szigorú feltételeknek kell, hogy megfeleljen.
Mi a cégkapu? (451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet)
A cégkapu lényegében egy tárhely, a köznyelvben céges ügyfélkapuként emlegetik. A cégkapu szolgáltatásai valamennyi követelményt teljesítik, minden feltételnek megfelelnek, így biztonságos kézbesítési szolgáltatásnak minősülnek. Mindezek alapján a gazdálkodók számára a legegyszerűbb megoldás, ha a cégkapu igénybevételével teljesítik jogszabályi kötelezettségüket.
Miért nem az ügyfélkapu?
Az ügyfélkapun alapvetően magánszemély regisztrál, és a magánszemély, saját hozzáférésén keresztül intézi a cég(ek) ügyeit. Az ügyfélkapus regisztráció, a hozzáférés, nem a cégé, hanem a magánszemélyé. Ez kisebb-nagyobb problémákhoz vezethet, így nem a legoptimálisabb megoldás. Ezzel szemben a cégkapus regisztráció a cég nevére szól, annak ellenére, hogy azt magánszemély, a cég képviselője, vagy meghatalmazottja hozza létre. A regisztráció során megadott személy lesz a cégkapu megbízott, aki majd további, az elektronikus kapcsolattartásra jogosult személyeket regisztrálhat. Ennek köszönhetően mindenki a saját felhasználói hozzáférésével intézheti a cég ügyeit.
A cégeken felül, „egyéni ügyvéd, valamint szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során cégkaput is használhat. Ebben az esetben a gazdálkodó szervezet alatt az egyéni ügyvédet, valamint a szabadalmi ügyvivőt kell érteni, aki a regisztrációnál a saját nevében jár el.”
Ígéretek szerint az egyéni vállalkozóknak egyelőre nem lesz kötelező a cégkapu, illetve a biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím, ők továbbra is az ügyfélkapun intézhetik vállalkozásuk ügyeit.
A cégkapu regisztráció során kötelező megadni egy e-mail címet, mely cím az általános érvényű kapcsolattartási cím lesz. Javasolt erre a célra egy új, kizárólag a cégkapus ügyekhez használt céges e-mail címet létrehozni.
A cikk elején szó volt róla, hogy az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőség bejelentése az, ami kötelező. Ne értsük félre, nem a regisztráció során rögzítendő e-mail címről van ott szó, hanem a cégkapu tárhelycímről, ami a regisztráció során automatikusan képződik.
Tehát a jogszabály által előírt kötelezettség szerint a cégkapu tárhelycímet kell bejelenteni 2017. augusztus 30-ig, mely bejelentést a regisztráció automatikusan elvégzi, amennyiben úgy kívánjuk (javasolt úgy kívánni, azaz benne hagyni a mezőben az alapértelmezett pipát). Köztudott, hogy jogszabály haladékot adott, így csak 2018. január 1-től kötelező az ügyek elektronikus intézése, ennek ellenére a regisztrációt célszerű augusztus 30-ig elintézni.
A regisztráció a https://cegkapu.gov.hu/ oldalon hajtható végre, mely oldal 2017. július 15-ig nyilvános tesztüzemben működik, így javasolt a regisztrációt ezt követően elvégezni. A nyilvános tesztüzem teljes mértékben elfogadott egy új informatikai rendszer bevezetése során, melybe az is belefér, hogy időszakonként az oldal esetleg el sem érhető. Próbáljuk ezt megérteni, és ne legyünk türelmetlenek.
A regisztrációs oldalon a tájékoztatás korrekt, legyünk mi is korrektek.
Forrás: www.5percado.hu